Det finns betydligt fler barn som behöver föräldar, än föräldrar som behöver barn.

KD vill tydligen ge ett bidrag på 10 000 kr per nyfött barn till föräldrar, med målet att uppmuntra barnafödandet i Sverige då vi idag föder "för få". Men att påstå att befolkningsminskningen i Sverige är ett problem när det världen över dör fruktansvärt många barn varje dag av många olika anledningar är ytterst själviskt och ohållbart. Jorden är överbefolkad och som ett glest befolkat land med få barn per vuxen och ett relativt gott samhällsklimat bör vi istället uppmuntra till adoptioner.
   Jag ser i sig inget fel i att ge bidrag till barnfamiljer. Barn är dyra och även i Sverige finns stora orättvisor i ekonomisk livskvalité som barnen själva definitivt inte själva rår för. Det är inget fel i att försöka göra detta mer rättvist.
  Men ett bidrag på 10 000 kr till varje barn, oavsett hur goda förutsättningar familjen har att fostra upp det, är varken rimligt eller rättvist i en värld där vi tär på våra resurser i en så stor utsträckning att de snart inte kommer finnas kvar för kommande generationer, eller ens oss själva.
   Jag har inga siffror, men det dör fruktansvärt många barn varje dag på grund av svält eller krig. Vi bör i Sverige ta vårt globala ansvar och uppmuntra till att ta hand om dessa. Det är givetvis inte "samma sak" som att bära ett barn i sin mage, föda det och sedan se det växa upp med sin mammas ögon, men det gör det absolut inte mindre värt det. En mamma till ett barn är för mig lika mycket mamma oavsett hur de hänger ihop rent biologiskt, och jag tror att de flesta i Sverige är överens om det. Trots det adopteras barn oftast endast på grund av att par inte kan få egna biologiska, något som jag ser som väldigt tråkigt.
  
I övrigt hittade jag detta opublicerade inlägg först nu. KD vill tydligen ge även till adoptioner, även om de från början skrev "födslar".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0