Gymansie-dagar, -mässor och -val

 Nu börjat snacket om vilket gymnasium man bör välja komma igång ordentligt. Det finns en väldig massa olika linjer, profiler och inriktningar som verkar roliga, tråkiga eller intressanta, verkar ha mycket eller lite plugg, roliga/tråkiga människor osv. Och när man väl bestämt sig för några linjer man kanske vill gå underlättar det knappast att det finns drygt 80 gymnasieskolor i området kring Göteborg.
 Trots brochyrer och besöksdagar känner vi oss knappast klokare än innan hysteriet började. Om möjligt känner vi hos bara tusen gånger mer förvirrade, och onsdagens gymnasiemässa gjorde det inte mycket bättre.

   


 Mässan bestod av många, många montrar utställda från olika gymnasium i området. Överallt gick (förutom alla miljontals nior) tvåor och treor omkring i skoltröjor och delade ut papper om att just deras skola var bäst. De dök upp, frågade frågor i stil med "Vad är du intresserad av?, "Har du hört något om blahablaha-skolan?" m.m, och tog sedan bokstavligen tag i ens hand, öppnade den och tryckte i en bunt med brochyrer och sa att "då ses vi snart!". Efter att proceduren upprepats upp emot hundra gånger lärde man sig att svara tillbaka. "Vad är du intresserad av?" - "Inte dig i alla fall....".... Bland allt myller hände det dock att folk inte hörde vad man sa, och många missförstånd uppstod, men man slapp konfrontera dem om man lyckades fly därifrån tillräckligt snabbt.
 Till slut bar man på så mycket kursplaner och sheman att händerna domnade och man riskerade att tappa ut dem över golvet, och inte kunna plocka upp dem utan att bli ihjältrampad. 
 Vissa av gymnasierna hade kommit på idén att dela ut påsar med tryck på, så vi gick fram till ett och tog emot en påse som en tjej ivrigt viftade med. "Är ni intresserade av media?" undrade hon med universums största leende. "Nej... vi vill bara ha en påse." Leendet dog snabbt och hon vände sig bort.

 Det bjöds på en otroligt god cheesecake, lite olika kakor och kex, juicer och annat gott. Här och där blev folk klippta, sminkade och masserade. Om man ville gå naturbruk kunde man dessutom testa att styra någon slags trädhuggar-maskin, som dock inte verkade särskilt underhållande.

 Tyvärr spenderade vi nog lite för mycket tid på stället, bl.a. gick Sara och Linn fram och tillbaka framför två tv4-gubbar i hopp om att bli intervjuade i drygt en halvtimme, och Frida försökte fjäska sig in hos ett ridgymnasium ("Jag rider min kompis häst varje söndag!"). Ingenting lyckades, så vi åkte till Fröken Olsson och åt något som rekomenderar alla att prova: nämligen varm croissant med creamcheese och marmelad. Ortoligt mycket bättre för att få gymnasietankarna åt rätt håll!

 (Förlåt för detta super-seriösa inlägg, men vi har inget annat att skriva om...)


Kommentarer
Postat av: eluään

SVAR: Jaa, jag går på Platengymnasiet. Var det trevligt att vara där och praoa då? ;)

2007-10-18 @ 22:12:46
URL: http://eluaan.blogg.se
Postat av: Frida

Hej! Du skrev i min blogg och frågade hur jag gjorde min design på bloggen. :) Tack för komplimangerna. Bakgrunden har jag hittat på en sida, jag kan kolla upp om jag hittar den igen och skriva om den på bloggen. Sen går du ju in på design, redigera stilmall. En tjej som har förklarat väldigt bra är: http://frida07.blogg.se/1185802292_ll.html.
Min header har jag gjort i photoshop. Om du vill så skulle jag kunna göra en header åt dig med bilder som du vill ha. Först måste jag bara installera om photoshop dock. MVH Frida

2007-10-18 @ 22:42:05
URL: http://bauahavva.blogg.se
Postat av: Frida

Hej igen! :) Headerns adress skriver du in i stilmallen.
Leta dig ner till detta:
div#header {
background: #EAEAAE url(http://bildens adress.jpg) no-repeat

Inom parantesen kopierar du in bildens http-adress. Den får du genom att bara ladda upp bilden på bloggen och sedan trycker på den så att den öppnas i internet. Hoppas du förstår även om jag inte är den bästa på att förklara. Ha det bra!

2007-10-19 @ 18:06:43
URL: http://bauahavva.blogg.se
Postat av: eluään

SVAR: Jasså. Bamba? Vad fan är det för mysko ord? VAr kommer du ifrån då? :P Hähä

2007-10-19 @ 19:52:43
URL: http://eluaan.blogg.se
Postat av: eluään

SVAR: Jassåjasså! :D

2007-10-20 @ 15:34:44
URL: http://eluaan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0