Ännu mer kärnkraft?!

Jag har länge varit lite kluven i kärnkraftsfrågan. I en värld där växthuseffekten är vårt mest akuta problem har jag kunnat tycka att det är nödvändig lösning, men jag har stått på mig och känt att ska man göra om så ska man göra rätt från början.

Regeringen pratar nu om att tillåta privat utbyggnad av kärnkraft. Jag vet inte hur långt de kommit, något lagförslag finns ju ännu inte men det är uppenbart att de vill skapa oenighet i oppositionen. Det tror jag inte riktigt de lyckas med, i alla fall inte i toppen, men nog kommer sossarna förlora en hel del väljare på det här. Jag har altid tyckt att deras miljöpolitik känts aningen falsk och krystad.
Men till saken; jag gillar det inte. Det är dyrt, det tar lång tid och det finns inte bara risker utan och stora problem man ännu inte löst. Avfallsfrågan, till exempel. Vi gör tydligen detta för en hållbar utveckling (ur växthus-synpunkt), men hur hållbart är det att lasta över ett problem vi vet finns men inte vet hur vi ska lösa på framtiden? Regeringen verkar inte se något fel i att dumpa miljöfrågan, om än i annan form, på sina egna barn.

Jag har länge tyckt att vindkraft är något att satsa på. Regeringen tycker tydligen också det, och för att locka lite väljare vill de utveckla både kärnkraft och vindkraft. Jag visste inte att vi hade ett jättebehov av el här i Sverige? Jag visste inte att vi led av en så stor brist att vi måste investera på alla håll och kanter. Rätta mig om jag har fel.
Det kan ju vara så att man vill få ner priserna, och tanken i sig är inte fel. Men i just elenergifrågan är den farlig. Vi vet inte var en öppen marknad slutar och inte vill vi väl att den allra billigaste elen ska vara den för framtiden allra sämsta?
Att vara ekosmart ska inte vara en fråga om ekonomi, men en fråga om ett val. Läste i tidningen för några dagar att ekologiska varor inte minskat i pris trots ökad efterfrågan. Det stör mig att man håller uppe priserna för att tjäna på det själva. Det stör mig att de som vill göra åtminstone något åt miljöproblemen straffas.

Nej, gör om! Det håller jag med om. Men snälla, gör rätt.

Kommentarer
Postat av: Ansvarstagare

Men..all energiproduktion som framställs utan att elda olja eller kol är väl bra? Eller.

Det är väl utmärkt om vi i Sverige bygger utmärkta och säkra kärnkraftverk som ersätter smutsig fosilkraft. Att vi på köpet får billig energi till svensk energikrävande industri, typ papper och stål, på köpet är väl bra. Då kan folk behålla jobben. Den kraft som vi eventuellt får över kan ju exporteras och ge fina exportinkomster.

Idag står sveriges samlade vindkraft för 1/60:e del av vår totala förbrukning. Det är orimligt att tro att en utbyggnad av den och solenergi kan ge mer än ett ytterst marginellt tillskott under de kommande tjugo åren. Vi måste under den tiden säkra vår tillgång på kraft och ta vårt globala ansvar.

Det har sveriges regering gjort idag. Sverige och sveskarna är att gratulera.

2009-02-06 @ 15:28:47
Postat av: Claes

Kan bara instämma med Ansvarstagare.

2009-02-06 @ 18:31:04
Postat av: Sara

Jag vet, det är just därför jag ändå kunnat tycka att kärnkraft är bra.

Och jag vet att vindkraft idag står för ytterst lite, men det är just därför jag tycker att man kan vilja se en större satsning på det.



Problemet ligger ju i att vi vet att det är dåligt. Kanske inte för oss, kanske inte förrän om hundra år men det är definitivt inte bra. Bara för att kärnkraftsavfallsfrågan inte är akut och extrem problematisk idag betyder det inte att den inte kommer vara det i framtiden, varför jag inte tycker att vi kan lasta över den på kommande generationer.

2009-02-08 @ 20:57:45
URL: http://annaochsara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0