Fiskar

Hmm.
Om det finns 9 miljoner människor i Sverige, hur många fiskar tror ni då det finns? Fler eller färre? Garanterat fler. Kanske... en sisådär 30 miljoner? Eller ännu fler? Ärligt, jag har ingen jävla aning, och vad omfattar egentligen fisk-Sverige?

När jag var 7 år letade pappa stolt fram ett av sina 40 år gamla, hemmabygda, akvarium. Han var väldigt stolt och visade oss och förklarade hur han hade byggt det. Smått imponerade övertalade vi honom att även köpa fiskar till det. Så vi åkte iväg till närmaste djuraffär och plockade på oss 16 fiskar i olika färger och storlekar, en pump, växter, fiskmat, håvar och annat som kunde behövas.

Första veckan gick sådär. Vi matade de varannan timme och akvariumet fullständigt svämmade över av de gula, röda och gröna, uppsvällda fiskmats-flaken. Pappa, som fick rengöra det, satte då en regel: mata fiskarna med pyttelite mat max en gång per dag. Vi klarade det hyfsat.
Jag minns att vi hade skaffat en guppie-hane och en guppie-hona, just för att vi skulle få en liten farm med gubbie-bebisar. Vi lyckades en gång, men då åt en av de större fiskarna upp bebisarna innan de ens hunnit bli bebisar.
Vi hade också en "eldstjärt". En svart fisk med röd stjärt helt enkelt. Fräckt, tänkte vi, men nehe, eldstjärten åt upp alla de andra fiskarnas fenor så att de så småningom dog.
Lite senare köpte vi en "damsugare" i miniatyr-storlek. Den dog det ögonblick vi släppte ner den i vårt övergödda, äckliga, varma, smutsiga så kallade akkvarium.
Efter några veckor var inte fiskarna sådär himlans roliga längre. Särskilt inte när de stod på mitt rum, vilket gav mig ansvaret att mata dem. Jag glömde det alltid, men de klarade sig hyfsat ändå.
När min kompis Cassi skulle resa till Thailand behövdes någon som kunde "passa" hennes guldfiskar. Jag ställde upp direkt, men hon var aningen skeptisk, så som mitt akvarium såg ut och så som mina egna fiskar verkade må. Hon spolade ner dem i toaletten istället.
Nej usch, fiskarna var verkligen bara jobbiga. Inte alls sådär färgglada och präktiga som i akvariumet i djuraffären, och det värsta var att de ju aldrig ville dö. Jag slutade mata dem helt.
Efter 2 år utan mat spolade jag ut dem i toaletten. Äntligen fisk-fri.



Det du Claes, det hade du bergis ingen aaaaaning om!


Kommentarer
Postat av: Malin

Extreemt interessant blogg-ämmne, ska n fortsätta så här kommer ni aldrig slå Claes XD

2007-09-05 @ 17:25:07
Postat av: Claes

Väldigt fin blogg. Faktiskt. För övrigt: Vem är Malin?

2007-09-05 @ 17:48:48
Postat av: Gabriel

Just det, såg ditt akvarium i femman typ, stackars fiskar säger jag bara... O_o

2007-09-16 @ 22:03:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0