En helg i Lerum

 Som vanligt var det dags att segla i helgen, och denna gången var det ett träningsläger i Lerum för de som var intresserade av seglargymnasiet. Jag, Emma, Åsa, Antonia m.fl. bestämde oss i torsdags för att åka dit.

 Samlingen ska vara kl 10.00 och då ska man vara helt klara. Jag ska åka dit med Åsa, och hon är inte precis den som kommer en halvtimme tidigt för säkerhetens skull, snarare den som kommer en timme eller två sent. Hon brukar alltid komma precis till rorsmansmötet, vilket ofta är aningen sent. Men hon brukar hinna ändå.
 De ska hämta mig kl halv 10 bestämmer vi. Kvart i början jag bli lite orolig. Det tar en halvitmme till Lerum. Jag ringer och frågar henne, de är på väg. Snart. Till slut kommer vi i alla fall iväg, och efter att ha åkt fel en gång kommer vi ner till sjön Aspen.
 De går gäss på vattnet. På Aspen! Jag vet att ni inte tror mig (det blåser aldrig på Aspen och alla hatar den vidriga lilla sjön där man förövrigt en gång hittade ett lik), men det blåste faktiskt riktigt mycket. 

image18

 Vi är ca 10 e-jollar (+ Frida och Sofia i 29:er), och ingen vill gå ut. Därför ska vi köra matchracing med de gamla tvåkronorna. Jag, Frida och Emma bildar snabbt  Team FES och börjar rigga en av båtarna. Seglena ligger dränkta i ruttna vattenpölar (undra hur länge de legat där) och allt är allmänt skobbigt, men, vi är ju selgare, så vi bryr oss itne om det utan sjösätter efter Antonia, Patrik och Erik. Ledarna, Sara, Viktor och Pellan, varnar oss för att kapsejsa eftersom tvåkronorna är svåra att vända upp igen. Det dröjer inte länge fören just detta händer Antonia & co, men vi riggar vidare, hissar seglen byter ut rodret och ska precis segla iväg då vi upptäcker att vinden ökat ännu mer. Vi övertala Viktor att segla med oss.
 I början går allt prima. Vi seglar lugnt utåt med ytterst lite tryck, stor bubbla i storen och näst intill helt släppt fock. Vi slår och seglar vidare.

 Plötsligt smäller det till och vantet lossnar, masten går av, hela riggen flyger ivattnet och Frida med. Med en torrdräckt strl M, alldeles för stor i hals och armar, försöker hon simma ikapp oss men lyckas inte. Emma gapskrattar och slänger ut änden av skotet till henne, men hon får liksom inte tag i den. Frida ser riktigt rädd ut, och jag blir lite orolig att hon ska sjunka. 
 Efter några futtiga 20 cm-kast från Emma får Frida äntligen tag i skotet och vi dra upp henne i båten.
 Följebåten, med Sara och Pellan, håller på att hjälpa tvåkronan som kapsejsat så vi får vänta. Sedan drar de in oss och det tar en stund att få upp båtarna, men alla är lika glada för det.

image19

image20

 Sara föreslår att vi äter lunch och efter det håller rektorn för seglargymnasiet ett slags företal.
 På eftermiddagen sticker vi ut med bara tre båtar, och byter av lite. Jag bara badar och driver ifrån båten och kapsejsar fram och till baka, i lä och i lovart, när det är min tur, så jag håller mig istället till att prata med Pellan om hur gymnasiet fungerar. Verkar riktigt kul faktiskt.

 På kvällen ska jag, Emma, Frida och Sofia sova hos Sofia, som bor i Lerum. Vi går ner till Lerum Centrum (ohhhh) för att hyra film. På vägen ner hittar vi ett äppleträd med äpplen som ser otroligt goda ut. Vi når de inte, men Åsa kommer på den ypperliga idén att dra dit en stor sopptunna som jag och hon klättrar upp på. Därifrån plockar vi ner äpplen. En tant står i ett gathörn och tittar lite konstigt på oss. Plötsligt kommer de bilar. Snabbt hoppar vi ner, drar tillbaka soptunnan över gatan och springer vidare ner mot centrum. Med otroligt goda äpplen.

image17

 När vi går över övergångstället stannar en brandbil coh släpper förbi oss. Vi har precis pratat om hur ruttet och litet Lerum är, och Åsa utbrister överraskat:
 "Men titta! De har brandmän med!"

 Vi hyr en skräckfilm, köper godis och Åsa prutar till sig 10 kr rabatt.

 Sedan gör vi i ordning där vi ska sova, och börjar sjunga singstar. Efter ett tag har vi oavsiktligt delat upp oss i två lag; de bra: Sofia (vi ska skcika henne till Idol nästa år!) och Frida vs. mig, Åsa och Emma (alla suger). Första tävlingen (eller vad säger man?) vinner Sofia och Frida med 14-0. Nästa vinner de "bara" med 12-2.
 Efter singstar plockar vi fram skräckfilmen, Excorsisten.
 Den börjar lite väl... icke-skräckfilm, om man säger så. halvvägs in i filmen är den läskig lite då och då, och mot slutet är den rätt bra faktiskt. Tills:
 "Don't you wanna fuck me anymore?!"
 Vi gapskrattar. Vadfan? Där förstörtes ju all stämning! Nu känns det mer som en hyfsat välgjord Scary-Movie.
När filmen tar slut roar vi oss ett bra tag till med den frasen innan vi tillslut somnar.

 Jag hade liksom räknat med att det skulle blir skitvarmt om vi sov fem tjejer på golvet i ett ganska litet rum, så jag sover med bara påslakan. Tydligen har någon öppna fönstret och natten blir fruktansvärt kall.

 Morgonjogg kl halv 10. Det regnar, så vi skiter i det.
 Förmiddagspasset blir riktigt bra. Ganska långt, men lärorikt och lagom seröst. Dvs, rätt så oseriöst för vår del. Åsa och Emma testar att segla tillsammans i Åsas båt. De sjunker typ.
Sedan övar några av oss torrkapsejsning, vilket ger många, många blåmäken. Vid ett tillfälle då jag skulle hoppa över till andra sidan för att välta upp båten innan den välter runt helt, faller jag liksom ner på centerbordet och slår i högra knät stenhårt i självlänsen. Aj som fan.

Nästa gång tar jag det nog lite lugnare...
/Sara


Kommentarer
Postat av: Claes

Ni lyckas med något jag definitivt inte gör - samla bilder på bloggen. Jag är väl glad ifall jag har enstaka bilder. Jag önskar att jag kunde vara mer som ni.

2007-09-16 @ 20:14:51
URL: http://xgordinjobb.blogg.se
Postat av: Julia

haha, jag lovar att det var sofia som öppnade fönstret på natten:P på EM så ställde hon luftkonditioneringen på fem grader så när jag vaknade mitt i natten var det iskallt och höll typ på att frysa ihjäl:P...i grekland?? heh

2007-09-17 @ 17:19:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0