Ilska över Blondinbella, kött, skinn och päls.

Just nu är jag sjukt arg.
  Det hela började med att jag hamnade på en av Blondinbellas "frågestunder" och betämde mig för att fråga någonting jag undrar varje gång jag läser hennes blogg. Det handlar om pälsar, något hon verkar älska ofantligt mycket då hon ofta pratar om att hon köpt nya etc. 
  Min fråga löd:
"Vad tycker du om pälsindustrin, med tanke på att du har så många pälsar själv? Utveckla gärna ditt svar!"
(Låter som en fråga på ett prov, haha, men jag ville minsann inte ha ett kort svar.)
När jag sedan, några timmar senare, skulle kolla svaret såg jag att hon hoppat över min fråga! Jag blev skitsur, men det var ju inte mycket jag kunde göra.

  När jag nu läste idag kunde jag plötsligt se att hon skrivit ett helt inlägg om frågan eftersom någon hemsida eller något skrivit en artikel om att hon "poserar med lik" på sig. Jag blev genast väldigt intresserad över vad hon kunde ha för argument och började läsa.
  Det enda riktiga argumentet hon använder är att man tar till vara på pälsen hos djur som slaktas. Detta kan jag hålla med om att det inte är något fel i i sig, men ärligt talat; hur många äter räv till middag? Eller typ mink? Dessutom är inte den industrin särskilt snäll mot djuren i många av fallen.
 I övrigt beskyller hon aktivisterna för att "inte ha några argument" och skriver hela tiden: men ni då? Ni äter ju kött! Ni då? Ni klär er ju i skinn! 
  Angående att äta kött kan jag se det som mer okej då det handlar om att äta, inte se snygg ut. Angående skinnet tycker jag också att det är dåligt, men å andra sidan TROR jag att detta skinn kommer från djur som ändå skulle slaktas, för det kan väl andå vara typ nötkött? Nåja, missuppfatta mig inte; jag gillar inget av det.
  Men det mest störande är nästan att hon beskyller arga läsare och aktivister för att äta kött och klä sig i skinn, något hon antaligen inte har en aning om. De som beskyller henne för att bära päls är troligtvis vegetarianer och folk som inte bär skinn i först hand de med, annars skulle de inte driva kampen så hårt om de visste att de själva gjorde fel.
  Sist men inte minst är hon självklart sur för att folk går på henne som individ. Men det är väl inte så himla konstigt?! Hon har, åtminstone enligt sig själv, en halv miljon läsare i veckan och är en förebild för många unga tjejer och även andra! Att hon då föregår med ett dåligt exempel är någonting som är värt att klaga på.

Nej usch och fy för att göda en industri som är grym mot både djur och natur.

Kommentarer
Postat av: Niclas

Bra inlägg! men skulle gärna vilja ha länkar så jag också fårläsa vad hon sagt.



Verkar som ganska osakliga argument hon använder. Men det är ju ganska vidt förekommande inom media och politik:)

2009-01-04 @ 12:35:37
URL: http://absoluteniklas.blogspot.com/
Postat av: Sara

Blondinbella.se, sök efter inlägget "En debatt utan argument". Det finns just nu listat som ett av de "mest populära" inläggen i listan till vänster på sidan.

2009-01-05 @ 21:19:53
URL: http://annaochsara.blogg.se/
Postat av: Anna

jag ahr nu läst din blogg. Och dina argument för att det är lite okej att använda skinn. Jag kan nästan till 100% säga att det skinn som används som skinn inte bara kommer från kor eller typ nötkött som du skrev, Visste du att nötkött var från kor???

2009-01-08 @ 20:39:11
Postat av: Anna

jag ahr nu läst din blogg. Och dina argument för att det är lite okej att använda skinn. Jag kan nästan till 100% säga att det skinn som används som skinn inte bara kommer från kor eller typ nötkött som du skrev, Visste du att nötkött var från kor???

2009-01-08 @ 20:39:12
Postat av: Sara

Ja, jag visste att nötkött är från kor...?

2009-01-08 @ 21:01:02
URL: http://annaochsara.blogg.se/
Postat av: Víkþórr Veggiss Berurjóðr

Jag fann inte innlägget - det kanske har att göra med att sidan inte funkar så bra i Firefox? Den är nog inte värd att läsa i alla fall.

2009-01-09 @ 17:55:14
URL: http://medvitssvevn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0