Sanning eller lögn i Gömda.

  Hela helgen har, och kommer även fortsättningsvis, gå åt till att plugga. Inte för att jag alls klarar av att göra det från 8 på morgonen till 8 på kvällen, utan snarare sover för länge, inte gör ett skit på hela dagen och sitter några timmar kring tolv istället. Nåja, inatt utgjordes en bra grund för romananalysen.

  I övrigt tycker jag att det är lite intressant det här med debatten kring Liza Marklunds bok Gömda. Jag har inte följt med noga, men kan tycka att det är tråkigt att man lämnar den huvudsakliga poängen med boken, oavsett sanningenlighet, åt sidan för att debattera kring huruvida undertiteln borde varit "Baserat på en sann historia" istället för som nu; "En sann historia".
  Jag tror att om Marklund hade velat gå ut med uppgifterna som exakta sanningar hade hon gjort det i en annan form, inte skrivit en skönlitterär bok. Jag tycker personligen att Gömda är en precis lika bra bok även om uppgifter inte stämmer till hundra procent. Självklart är det synd att man gått ut med det som "sanning", men värst av allt är att man nu överskuggar debatten kring kvinnovåld med ett dilemma kring sanning och lögn i ett enskilt fall.

Kommentarer
Postat av: Isabella

Jag har följt debatten och jag förstår Lizas motståndare, varför de är upprörda. Alltså varför var Liza tvungen att skriva en bok med hjälp av en falsk historia och kalla boken sann när det finns så många andra drabbade som hon kunnat skriva om?

Men annars tycker jag debatten är ganska absurd då de flesta verkar bara vara ute efter att förnedra Liza.

Mia har kostat skattebetalarna miljoner. Är det inte sjukt? När det finns så många andra som behöver pengarna.

Det skrevs många tidningsartiklar/intervjuer om/med Mia. Hon finns på riktigt men inte allt har hänt på riktigt. Varför använda sig av en riktig person när boken inte är helt sann. Men jag har läst Monica Antonssons bok och man ska nog inte lita på den heller. Det gör inte jag. Jag fick uppfattningen av att hon var ute efter att göra Liza och Mia till ingenting.

Några händelser har hänt på riktigt men

det säger ganska mycket att Liza inte vill delta i debatten. Jag tycker fortfarande om Liza..ska du veta! :) Hon 'startade' en jävligt viktig debatt. Frågan(kvinnovåld) är alltid lika viktig och ska absolut inte glömmas bort!







2009-01-18 @ 14:21:05
URL: http://www.ihagnell.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0