Min granne Totoro

  Äntligen har jag blivit befiriad från skogskanalerna!
  När jag vaknade i morse kunda jag överlyckligt konstatera att en ny tv inköpts och att vi numera har tillgång till fler kanaler än 1:an, 2:an, 4:an och 6:an, kanaler som genom åren dödat min lust för tv-tittande totalt. Så för tillfället har vi jättemånga eftersom man alltid får såna där prova-på-erbjudanden de första veckorna.

  Därför såg jag just en japansk anime-film, Min granne Tororo. Filmen handlar om en elvaårig flicka, Satsuki, och hennes fyraåriga lillasyster Mei. Flickornas mamma ligger på sjukhus och deras pappa jobbar ganska sent på kvällarna på ett universtet så ute på landsbygden, där de bor, klarar de sig ganska bra själva och med en gammal tants hjälp.
  En dag läser flickorna en sagobok om trollet Tororo och nästa dag träffar Mei på denna lurviga, säl-liknande, tjocka
varelse. 


Mei (längst upp) och Satsuki ligger och vilar på den stora, lurviga Totoro till-
sammans med flertalet andra små varelser. 

  Men när hon ska visa honom för sin pappa och sin syster kan hon inte hitta vägen, den verkar ha försvunnit, och förtvivlat faller hon i gråt eftersom hon tror att de inte tror på henne. Men hennes pappa övertygar henne om att de inte alls tror att hon ljuger och Satsuki blir nyfiken på att också träffa Totoro.
  Så fortskrider filmen med flertalet underliga möten med Totoro och hans mystiska katt-buss-vän (en "bussformad" katt som hoppar omkring och skjutsar barn och andra varelser hit och dit). Historien verkar vara lite smått Alice i underlandet-inspirerad och den är sjukt bra!
  Hela tiden fascineras jag av den otroliga fantasin som filmens skapelse måste ha krävt. Jag riktigt myser när jag ser den.


Kunde inte hitta
någon bättre bild,
men såhär såg i
alla fall buss-katten ut
:)

Kommentarer
Postat av: Annnna

åhhh jag älskar den filmen och alla andra filmer han har gjort!

2008-11-29 @ 20:29:13
Postat av: oscar

ser ut som pokemon xD

2008-11-30 @ 02:02:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0