Bra bloggar + vrede över en småsak

  Tittade för första gången någonsin runt på lite andra seriösa bloggar. Inte modebloggar, det vill säga.
  Vissa är grymt bra, min Favoriter-flik är numera näst intill fördubblad. Känns bra med tanke på hur mycket tid jag ofta har över då jag lika gärna kan läsa lite smått och gott. (Eller tro inte att jag inte har fullt upp kommande veckor, men i vanliga fall så att säga)
  Alltså; några få tips på bättre läsning än om fynden på H&M's senaste rea:
  http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.2950838 aka Silverfisken
 
http://lagercrantz.blogspot.com/ aka Lagercrantz
  och såklart; http://www.tjuvlyssnat.se/, som tydligen också är en blogg.
  
  Innan jag tar mig en titt på Turkiet-Tjeckien har jag en liten sak att ta upp, eller tja, helt enkelt skriva om.
  
  Kort efter att jag kom hem tidigare idag var det dags att börja tänka på middag vilket resulterade i att jag drog på mig ett par gamla stövlar i storlek 34 och traskade iväg till Hemköp för att inhandla vad som inhandlas skulle. Väl inne i affären fäller jag i ihop paraply't och tar en korg. På vägen genom spärrarna ser jag Johan Elmander stå på en skylt och med ett stelt leende uppmana alla svenskar att "Nu kör vi!" tillsammans med diverse reklam-loggor. Jag hinner bara uppfatta några få av dem innan pappersdockan tappar mitt intresse och jag går vidare mot tomaterna. När jag sedan hamnar vid löken börjar jag fundera på vad jag verkligen såg. Vilka sponsorer har EM eller Svenska landslaget i år?
  Oboy.
  Marabou.
  Estrella.
  Vad fan?!
  Är det inte sport vi sanckar om? Jag tar en snabb runda förbi ingången och konstaterar att det tamigfan bara är reklam för godis. Okej, chips är inte godis och Marabou säljer faktiskt mörk choklad också, men Oboy tar priset.
  Under dagen har jag nämligen, väl medveten om hur onyttigt det är, sörplat i mig drygt fem glas oboy och till på köpet ätit en hel del oboy-smet (jättemycket pulver + jättelite mjölk = yummie!). När jag mot slutet av eftermiddagen insåg mitt överdrivande plockade jag upp paketet för att läsa av sockerinnehållet. Och tro fan att av 100 g är det 79,5 g "kolhydrater varav sockerarter". Jag var inte förvånad, men när jag nu ser vad den svenska fotbollen propagerar för blir jag arg.
  Runt om i Europa sitter fotbollsintresserade, såväl vuxna som barn, och slukar all information de kan. Särskilt barnen, som i Sveriges fall inte inser vidden av Sverige-suger-om-man-bortser-från-Zlatan, älskar allt som har med sporten att göra och tar säkerligen efter allt. Vad ska de tro? Att stjärnor som Zlatan m.fl (jag suger på namn på fotbollsspelare) uppnått toppen av sin karriär tack vare ett glas oboy och en chipspåse per dag? 
  Nej ni, vart är världen på väg? (När man säger så känner man sig sjukt lillgammal, men håvar förhoppningsvis in ett och annat vuxenpoäng)
  Här skriker vi om fetma hit och dit och att barn ska äta nyttigt och motionera och blablabla, men när det väl kommer till kritan så är vi så jävla snåla att vi endast gör reklam för godis (bortsett från kaffet, dådå) i stora sportsliga evenemang som fotbolls-EM.
  Skäms, Sverige. Skäms.

Kommentarer
Postat av: Kleopatra

Jätte bra inlägg! tycker precis samma sak som du!

2008-06-15 @ 21:36:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0