Min filosofi, eller vad man nu än vill kalla det.

  Jag tror inte jag kommer skriva ännu ett inlägg om EU. Eller om rösträtt vid 16. Först och främst för att jag inte ska lova något jag kanske inte håller, och för det andra för att det finns andra som redan lagt ner tid på att skriva eller tala om EU ur både grönt, rött och blått perspektiv. Läs det istället, grejen med mig är snarare att jag håller med. Samma sak gäller rösträtt vid 16.

  Men något jag tänker skriva om nu, är rätten att tycka och tänka och vlija påverka. Och bli påverkad. Folk kommer till mig och säger att jag har "blivit påverkad" av det ena eller det andra som om det vore något dåligt. De använder en anklagande ton och liksom beskyller mig för att ha eller ha ändrat en åsikt.
  Att tycka är inget dåligt.
  Att tänka och reflektera är inget dåligt.
  Att hålla med är inget dåligt, precis som att säga emot inte är något dåligt.
  Och att kunna ändra sin åsikt när man fått mer fakta eller lyssnat på andra är verkligen inget dåligt.
  För att samhället genom demokratin ska kunna bli så bra som möjligt för så många som möjligt är det precis det här som krävs, tror jag. Jag tror att där fler får tycka till kommer fler till sin rätt och i slutändan mår fler bra och trivs med sina liv. Saker som påverkar en ska man kunna påverka själv, och att engagera sig ska vara lätt.
  Man ska kunna tycka något utan att tvingas driva det.
  Man ska kunna klaga utan att ha förslag på en förbättring.
  Man kanske inte är den som lämpar sig för att driva, eller komma på förbättringar. Och i ett samhälle där det är tillåtet att tycka och tänka finns det förhoppningsvis andra som kan göra det om de håller med. De ska inte behöva vara "grundaren" till ett tänk för att kunna stödja det eller driva det. Precis som det ska vara tillåtet att tycka olika ska det vara tillåtet att tycka lika!
  En liknelse jag tycker är lämpligt i sammanhanget och som många kan relatera till rör uttrycket: "Kan du göra det bättre själv då?". Det finns få saker jag tycker värre om än det.
  Säg att man tittar på en fotbollsmatch och du tycker att skottet mot mål från Zlatan var uselt. Du säger detta, men får som svar av din kompis, mamma, pappa, bror eller vem det nu kan vara: "Som att du skulle kunna göra det bättre själv?!"
  Nej? Men min förmåga att spela fotboll hör inte till saken, nu pratade vi ju om Zlatans! Och skottet blir ju knappast bättre för att jag omöjligt skulle gjort det bättre, eller hur? 
  Isåfall skulle denna situation med rätta (observera att jag inte menar att jag tror att det skulle uppstå, men att den med all rätt skulle kunna göra det) kunna uppstå:
  Två personer gå förbi en blå vägg. Person 1 säger till Person 2 att väggen är blå. Person 2 svarar: "Men du är ju knappast blåare själv, daah, då kan du inte säga så."

I en demokrati måste alla få tycka.
Alla måste vara tillåtna att reflektera över sin och andras situation, ges medel att påverka, ges möjlighet att engagera sig och ges tillåtelse att ifrågasätta, hålla med och ändra sig.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan du inte skriva om roliga saker!!! :)

2008-12-07 @ 18:11:07
Postat av: Mikael

Det var klokt, väldigt klokt

2008-12-07 @ 18:17:34
Postat av: Sara

1, Jag tycker att sånt här är roligt och

2, se inlägget "Jag tror att en sak behöver klargöras."



Puss!

2008-12-07 @ 18:24:02
URL: http://annaochsara.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det finns nog många som skulle behöva läsa detta :) go sara!!

2008-12-07 @ 19:52:57
Postat av: Anonym

orka

2008-12-07 @ 21:35:28
Postat av: oscar

omg :o ball exempel med väggen där :D

2008-12-08 @ 07:53:55
Postat av: Linda

Sara, du är så jävla grym! fortsätt skriva inlägg ingen bryr sig om! yeeee

2008-12-08 @ 10:10:51
Postat av: Ophelia

Lika smart som alltid, Sara! Om det är någon som påverkar (på ett bra sätt) är det du! X

2008-12-08 @ 16:54:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0