Nej till hej till EU!

  Jag gillar argumentet "tänk om vi hade haft euro, då hade det varit så mycket billigare för oss att resa utomlands!". Det tyder på en viss okunskap. Inte för att det inte stämmer, men för att man uppenbarligen inte tänker så långt när man tänker så.
  Så som lovat; lite kort om EU.
  Det jag inte gillar är EU's struktur. Jag är inte emot ett sammarbete inom europa men EU gör det med vad jag anser vara "fel syften".  Makten att påverka ligger för långt bort från folket och i och med Lissabonfördraget blir det ännu värre. Dessutom hade man beslutat att fördraget måste godkännas av samtliga medlemstater för att gå igenom, vilket innebär att aktionen borde avslutats i samband med att Irland ska nej. Men nej, istället jobbar man på ett sätt att få dem att ändra sig. Förut hette fördraget inte Lissabonfördraget utan något annat. Man folkomröstade då i Frankrike och Holland och det blev nej. Respekterades detta? Nej, istället döpte man om det och lät inte folket rösta igen. Så varje gång folket direkt har fått säga till om saken har det blivit nej, något jag anser borde innebära att det avslås. Men nej, istället låter man helt enkelt inte folket rösta.
  Beslut ska tas så nära de som berörs som möjligt och det innebär också att varje land i EU måste få ha sina egna grundlagar, inte att EU's ska ha företräde.
  Sist men inte minst sätter EU ekonomiskt vinnande framför bland annat mänskliga rättigheter och klimathot.
  Och jag höll på att glömma: man vill rusta upp för en gemensam armé och det tror jag itne löser några konflikter världen över.
  Men, jag är inte så insatt, så rätta mig om jag har fel.

Kommentarer
Postat av: CCCP

Bra att du har lite självdistans. För ja, du är inte så insatt. Det låter som att någon är väldigt lätt påverkad. Det finns mycket som vi inte kan påverka och tur är det. Visst, vi lever i en kapitalist värld men att påstå att EU, nu citerar jag dig: "sätter ekonomiskt vinnande framför bland annat mänskliga rättigheter och klimathot." vill jag påstå är väldigt missförstått och ett uselt argument mot EU. Jag ser glatt framemot ditt nästa inlägg med förhoppningsvis, bättre argument emot EU

2008-12-06 @ 23:34:09
Postat av: Anonym

Låter som om någon har blivit påverkad av grön ungdom folket?

2008-12-06 @ 23:48:13
Postat av: Niclas

haha 'blivit påverkad' bättre än att bli härntvättade av borgare^^



Men absolut visst vill man ha ett internationellt sammarbete. Men EU är inget sammarbete, det håller på att bli en förbundsstat. Sammarbete är exempelvis FN, EU är inte alls som FN. Europarådet är ett sammarbete, EU är inte som Europarådet.



EU styrs till mångt och mycket av ministerrådet, där ministrar från medlemsländerna sitter. Dessa har inte blivit folkvalda utan utvalda av regeringsbildarna. Man måste inse att för varje nytt led inom representativitet så tappar man en bit demokrati.



Om man ska ta ett enkelt exempel är ju i många elevråd där klass representanterna (som endast är ett led i representativitet) gärna tar sig friheten och endast drar sina personliga frågor, inte klassens gemensamma.

Man måste hålla makten så nära folket som möjligt, för då kan vi påverka vad som händer i världen.



Jag tycker det är coolt du tagit ställning helt själv, för det här har vi inte ens pratat om på GU (så ni andra vet)

2008-12-07 @ 15:20:42
URL: http://absoluteniklas.blogspot.com
Postat av: Måste jag skriva mitt namn? ^^

Jag måste erkänna att mitt förra argument "tänk om vi hade haft euro, då hade det varit så mycket billigare för oss att resa utomlands!" var lite ytligt, men jag insåg inte att det skulle leda till ett helt inlägg. Låt mig, för din skull, förtydliga det hela. Om Sverige var med i EMU så skulle det inte bara innebära att medelsvensken återigen skulle kunna tillbringa sina semestrar i sydeuropa och inte förvisas till billigare thailand, bulgarien, kroatien you name it, det skulle också betyda att svenska företag skulle få det lättare att handla med företag i Europa. Det skulle också innebära en större säkerhet för svenska företag i och med att Euron generellt sett är en mer stabil valuta än kronan (som har vinglat en hel del sedan 80-talets devalveringar).



För övrigt skulle ett medlemskap i EMU innebära att Sverige fick större makt över valutan. I och med att Sverige är ett så pass litet land så måste vi ändå rätta oss efter den ränta som Europeiska Centralbanken sätter. Eftersom att Sverige nu inte är med i EMU så kan vi inte påverka ECB:s ränta och därmed inte vår egen heller... tråkigt, eller hur?



Det är dags att Sverige växer upp och inser att man måste vara en del av världen och att man inte kan isolera sig. Visst, EU byråkratin är inte sådär jätterolig, men det är bättre än att stå utanför, that's for sure.



Jag håller med om att makten ska ligga så nära folket som möjligt, men som sagt sverige är en droppe i havet som måste följa de havströmmar som de stora länderna som USA och Tyskland skapar, att gå mot strömmen vore inte bara dumt utan också omöjligt.



Nu har jag skrivit alldeles för långt och tråkigt, men eftersom att mitt förra lite ytligare inlägg tydligen vittnade om okunskap så antar jag att man kan se det som att du provocerade fram det här Sara... haha, skämt åsido ^^



Det är kul att du har en åsikt dock, fortsätt att läsa på så ska du se att du kommer att tycka att EU är riktigt bra till slut ^^

2008-12-11 @ 23:36:30
Postat av: Sara

Visst finns det fördelar med EMU, när det gäller företag och ett rent ekonomiskt vinnande. Men i en värld där allt fler svälter och klimatet förvärras avsevärt tycker jag inte att det är något att sträva efter.

Och nog är Sverige en droppe i havet, men det tyder också på hur lite vi har att påverka i EU i förhållande till de större länderna och världsmakterna. Att makten ligger nära folket är basen i all demokrati och får inte förkastas i dessa "havströmmar".

Och är EU-byråkratin (eller demokratin) någonting som "inte är sådär jätteroligt" ska vi absolut inte sötta det!! Att "stå utanför" EU behöver inte innebära ett utanförskap i något annat än just EU, precis som Niclas säger bör vi istället stötta andra samarbetsorganisationer som FN och Europarådet mer.

2008-12-12 @ 16:43:38
URL: http://annaochsara.blogg.se/
Postat av: Måste jag skriva mitt namn? ^^

Ja, för FN är ju så himla mycket bättre... Eller inte, om du inte tycker att EU-byråkratin är värd att stötta så borde du verkligen inte vilja stötta FN. FN är en klumpig organisation som misslyckats med många av sina åtaganden. Några exempel är folkmordet i Rwanda där de blygsamt lämnade en hel folkgrupp åt sitt öde. Ett annat exempel är Kosovo/Serbien konflikten där de upprepade Rwanda misstaget, vilket kostade tusentals människor livet. Dessutom, om vi skall vara ärliga, om du inte tycker att Sverige har något att säga till om i EU, hur mycket tror du att vi har att säga till om i FN? Tror du på allvar att vårt stöd faktiskt betyder något i de stora världsammanhangen? I EU däremot är Sverige kanske ett litet land, men vi är betydligt mer aktade där än i något annat sammanhang.



Tycker du inte att ekonomiskt vinnande är något att sträva efter? I sådana fall har du verkligen missförstått något. Ekonomiskt vinnande är vad som tar folk ur svält, ekonomiskt vinnande är vad som driver världen och välfärden framåt. Det finns en anledning till att Muhammad Yunus vann fredspriset förra året för sitt arbete att sprida det "ekonomiska vinnandet" i bland annat Bangladesh samt andra u-länder. Dessutom verkar du inte ha förstått att det är endast en rik värld som har råd att satsa på att rädda klimatet. Det är endast en rik värld som har råd att investera i solkraft och nytt bränsle till diverse transportmedel. Men det är väl klart, ekonomiskt vinnande ses väl som något fult i den typiska svenskens ögon. Men, du är knappast ensam.



Gällande EU som organisation så ligger den bland annat till grund för den nuvarande freden i Europa. Det är handel och "ekonomiskt vinnande" som har bidragit till denna fred (för som du kanske vet hade frankrike och tyskland krigat med varandra i intervaller flera 100 år i sträck innan kol och stål unionen (EU) bildades). Personligen tycker jag att det är något stort, något som Sverige borde stötta. Att stå utanför EU skulle innebära enorma konsekvenser för oss.



Förlåt, jag är en obotlig när det gäller att argumentera, och när en majoritet i ett sammanhang (i detta fall din blogg) tycker en sak så måste jag helt enkelt argumentera för motsatsen. Can't help it. Särskilt när jag är helt säker på att jag har rätt ^^ Jag förstår var du får dina idéer ifrån och visst, jag förstår vad du menar när du säger att EU har sina negativa aspekter, men du måste se helheten. Gällande klimatet för övrigt så skall jag väl inte ens börja argumentera om det (för då kommer detta att bli en väldigt lång kommentar) men låt mig säga att jag inte tror att klimatförändringen är skapad av människan. Jag tror inte på Al Gore och hans "obekväma sanning". Visst förorenar människan jorden och visst borde vi ta mer ansvar för miljön, men att det är så illa som de säger? Come on. Om Al Gore VERKLIGEN brydde sig om klimatet så skulle han väl sitta i sitt hus med en webcam och sprida sitt buskap istället för att flyga världen över och sprida sitt budskap. Jag skulle slå vad om att hans ecological footprint är större en de flestas...



There. Med tanke på allt kontroversiellt som jag skrivit nu så borde det inte vara så svårt för dig att skriva ihop ett svar till mig. Jag ser fram emot det, som jag skrev innan så älskar jag att argumentera ^^

2008-12-13 @ 22:31:19
Postat av: Sara

Okej, först och främst.

Jag kan inte se varför ett sammarbeta mot krig, fattigdom och klimatförändringar skulle stoppa vid Europas gränser.



Ekonomiskt vinnande ska inte heller ske endast inom EU's gränser. För här inne, i vår lilla gemenskap, har vi det redan jäkligt bra.

Och visst har det inte varit krig sedan EU tog över eller vad du vill kalla det, men det gäller ju bara inom just Europa. Det är utanför krigen sker och det är det folk som oskyldigt utsätts för det som vi måste hjälpa.



Kort och koncist. Angående klimatfrågan tänker jag inte ens diskutera den, nej.



Du älskar att argumentera men du kan inte kan inte stå för dina åsikter. Wihoo!



2008-12-17 @ 22:01:28
URL: http://annaochsara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0