Sur som en citron.

Jag är inte så sugen på att skriva. Jag gör det ändå.

  Dagen började bra trots 4 ½ timmes sömn och ofärdiga arbeten. Men på naturkunskapen sprack den fasaden.
  Ferry delade ut vår hemuppgift. Den går ut på att vi ska jämföra två olika geografiska lägen (närmare bestämt en två olika städer, men det var inte städerna i sig som var poängen) och se vad det finns för nuvarande och potentiella energikällor att utnyttja. Väga för- och nackdelar och så vidare.
  Grejen är bara att vi just nu jobbar med ett grupparbete om olika energikällor parallellt med den här individuella uppgiften. Men den här uppgiften ska lämnas in innan grupparbetet ska redovisas.
  Varför inte göra uppgiften efter redovisningarna för att på så sätt kunna tillämpa våra nya kunskaper i detta? undrade jag och Petra.
  "För att uppgiften går ut på att söka fakta och det är ett av delmålen i kursen."
  Sant.
  Men vad var syftet med naturkunskapsprovet då vi fick fri tillgång till internet? Jo; att lära oss att söka fakta och granska denna. Och vad är syftet när vi gör ett grupparbete om olika energikällor? Jo; att lära oss att söka fakta och granska denna.
  Men när "att lära oss att söka fakta och granska denna" är endast är ETT av delmålen kanske vi ska fokusera på något annat den här gången? Som dessutom råkar vara den sista gången. Till exempel öva på tillämpning av fakta. Och inget hindrar oss från att "söka fakta och granska denna", eftersom det är en hemuppgift, eller hur?

  Så jag tog upp det. Jag sa som jag tyckte (kanske inte lika väl formulerat som ovan men vem känner sig inte lite olustig när det kommer till att konfrontera en lärare?) och påpekade att vi elever faktiskt haft extremt lite inflytande över upplägget under terminen. Problemet är inte vad vi ska lära oss, det finns planer för det, utan hur. Det ska vi få vara med och påverka enligt både skollagen och gymnasieförordningen om jag minns rätt. 
  Men vad tror ni Ferry svarar när jag väl fått förklarat det sistnämnda?
  Jo: "Klart jag hade kunnat fråga er precis hur vi skule lägga upp det första lektionen ni kom hit..."
  Som om jag hade syftat på något i den stilen.

  Nej, jag blev i alla fall arg. Jag ville egentligen inte ha någon diskussion utan bara påpeka det, men vi får se vart det leder. Självklart är jag "sams" med Ferry, han är föresten jättebra, men elevinflytandet över kursupplägget måste öka. Det finns nog inte en enda lärare som frågat hur vi vill ha det eller hur vi lär oss bäst. För det vet ju bara vi, eller hur?
  Lite cred får jag väl dock ge till Jonas som låtit oss redovisa vårt arbete om The Beatles och Liverpool först efter jul eftersom vår presentation kräver mer tid. Det var bra!

  (Förlåt Karl för att jag slog dig föresten, och Benjamin med. Men tjat om min längd, bråk om designen på natur-postern och händelsen jag just berättat om sprängde både min hjärna och mitt självförtroende.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0