Rösta vid 16!

http://www.rostavid16.nu/

  När vi ändå spenderar en lördagkväll framför datorn kan vi lika gärna göra lite reklam, eller hur?
  Egentligen hade jag velat skriva en lång diskussion om detta, men jag orkar verkligen inte. Läs på istället! :)

  Just det, jag glömde skriva vad jag själv tycker! Jag tycker att ja, vi ska få rösta vid 16 års ålder. Då är vi både straffmyniga, ej skolpliktiga och tvungna att betala skatt om vi tjänar över en viss summa per år. Vi förväntas helt enkelt ta mer ansvar, men får inte möjlighet att påverka vår situation. Och precis som de säger; svåra beslut blir inte lättare med åldern.
  Enda anledningen till att 18-åringar idag skulle vara mer insatta än 16-åringar är just att det bara är då de "behöver" bry dig. Sänks åldern till 16 engagerar sig förhoppningsvis fler i tidigare ålder, och ett ökat intresse för politiken förbättrar den troligtvis avsevärt. Att 16-åringar skulle vara "omognare" i sina beslut än 18-åringar är för mig orimligt. Det skiljer TVÅ år.

Kommentarer
Postat av: Linda

Ja, skriven en jätte lång disskusion om detta, ingen bryr sig..

2008-12-07 @ 01:45:48
Postat av: Anonym

Du kan väl iallafall skiva hur du ställer dig till frågan Sara?

2008-12-07 @ 12:03:15
Postat av: Niclas

(tips är att man kan importera sina blogginlägg till facebook som notes)



Kul att du hittat till rösta vid 16!



Det viktigaste som jag anser i diskussionen då de flestas argument är just okunskapen hos unga - att de inte vet vad de ska rösta - att man inte måste rösta. Det är en rättighet och inte en juridisk skyldighet (även om moralisk). Vet man inte vad man ska rösta så kan man rösta blankt.

Sen att blanda in skolvalen i det hela och påstå att högerextrema grupper skulle ta mer makt är så orelevant. För det första är inte skolvalen inte en tillförlitlig källa, men också kan man inte hindra en folkgrupp från att rösta bara för att man gissar vilka de ska rösta på. I sådantfall kanske inte folk i småland och skåne ska få rösta, där är ju chansen att högerextrema partier får makt större än i retsen av Sverige.

2008-12-07 @ 15:27:48
URL: http://absoluteniklas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0